Computertafels in school

In een basisschool in Amsterdam-West was ruimte nodig voor het werken met de pc door leerlingen. Alle kinderen krijgen de kans om met de computer aan de slag te gaan. Omdat de bestaande lokalen niet waren afgestemd op de extra ruimte die nodig is daarvoor, is gekozen om dit centraal in de grote middenruimte te doen.
Computers zijn niet meer weg te denken uit het dagelijkse programma. Thuis staan al meestal één of meer apparaten. Kinderen gaan daar op zich moeiteloos mee om. Maar er valt ook best nog echt wat te leren. Zowel zelfstandig als onder begeleiding.

Deze diashow vereist JavaScript.

Een deel van de centrale hal is permanent ingericht voor het computergebruik. De tafels zijn speels ontworpen om een zakelijke kantoorsfeer en studieruimte te vermijden. Leerlingen zullen later vaak in studieruimtes aan het werk moeten.
De centrale ruimte is met een groot kozijn met gematteerd glas afgescheiden van een gangzone, zodat een meer besloten ruimte ontstaat

verlichting, niveau’s

De tafels hebben een slingervorm. Ook de lichtbakken erboven verspringen. Met dit lokale licht wordt gezorgd voor voldoende helderheid op de werktafels zonder lichtinvloed op de schermen. Het lichtniveau verhoogd de aandacht van de kinderen. De overige verlichting van de grote ruimte behoefde niet aangepast te worden, zodat vermeden is dat het gehele ruimte een veel hoger lichtniveau had moeten krijgen. Dat was de sfeer in de ruimte niet ten goede gekomen.
Van de aanwezige niveau’s in de ruimte is gebruik gemaakt door tafels op verschillende niveau’s te maken. De tafels aan de zijde van de groepsruimten (waarlangs ook een gangzone loopt) zijn bedoeld voor het begeleid lezen van (onderbouw)leerlingen, vaak met ouders.

uitvoering

Bij de keuze van kleuren is goed overlegd met de school. Een deel van de vloerbedekking is aangepast. De afwijkende vormen van de tafelbladen heeft wel extra aandacht nodig gehad bij de fabrikage en de stalen onderstellen zijn hier op afgestemd. Onder de tafels langs loopt een leidinggoot.